»

واکسن سرطان دهانه رحم

مطلب امروز در مورد واکسن سرطان دهانه رحم است. خبر تهیه این واکسن توسط پژوهشگران استرالیایی چند ماه پیش در رسانه‌ها آمد. نوشته دکتر رضوی حاوی نکات خوبی است که شما را در جریان موفقیت اخیر دانش پزشکی -که به جرأت می‌توان آن را یکی از مهمترین پیشرفت‌های دانش پزشکی در دو سه سال اخیر نامید- قرار می‌دهد:
واکسن سرطان دهانه رحم
بيشتر موارد سرطان دهانه رحم در دنيا به وسيله ويروس پاپيلوماي انساني ايجاد مي‌شود. اخيرا FDA (اداره غذا و داروي آمريکا) ، واکسني را بر عليه اين ويروس به نام گاردازيل Gardasil تأييد نموده است. برنامه ايمن‌سازي ملي CDC به نام NIP و کميته مشورتي فدرال درباره اقدامات ايمن‌سازي ACIP ، توصيه کرده‌ است که اين واکسن به دختران 9 تا 26 ساله داده شود.
ويروس پاپيلوماي انساني يا HPV چيست؟
HPV جزء خانواده‌ای از ويروس‌هاست که شامل بيش از 100 ويروس هستند و مي‌توانند از طريق جنسي منتقل شوند. در هر بازه زماني 20 تا 40 ميليون آمريکايي به اين ويروس مبتلا هستند و بروز عفونت با اين ويروس در حال افزايش است. بسياري از موارد دچار عفونت هيچ‌گونه علامتي از خود بروز نمي‌دهند و بسياري از موارد خود به خود بهبود مي‌يابند. البته بعضي از موارد HPV ممکن است باعث زگيل‌هاي تناسلي و مقعدي شوند و بقيه موارد ممکن است منجر به سرطان راست‌روده ، مقعد و دهانه رحم شوند. ممکن است 5 تا 10 سال طول بکشد تا ضايعات به سرطان تبديل شوند. نقش کاندوم در جلوگيري از عفونت محدود است ، چون از همه تماس‌هاي پوستي در هنگام سکس جلوگيري نمي‌کند.
چه کسي بايد از واکسن استفاده کند؟
توصيه ميِ‌شود که دختران 9 تا 26 ساله از واکسن استفاده کنند ، اگر واکسن قبل از عفونت با ويروس داده شود ، مؤثرتر خواهد بود. اين واکسن از همه انواع HPV جلوگيري نمي‌کند، بنابراين با وجود استفاده از اين واکسن ، انجام تست اسمير پاپ ، هنوز الزامي خواهد بود. (برای خانم‌ها از اين لحاظ متأسفم) واکسن در 3 دوز و در طي يک دوره 6 ماهه داده مي‌شود( نوبت اول ، دو ماه بعد از نوبت اول و 6 ماه بعد از نوبت اول) و 360 دلار هزينه خواهد داشت.
آيا استفاده از اين واکسن ايمن است؟
در اين مورد FDA مي‌گويد :"ايمني واکسن تقريبا در 11 هزار مورد ارزيابي شده است و بيشترين آثار جانبي واکسن در شرکت‌کنندگان در مطالعه درد و تندرنس در محل تلقيح واکسن بوده است." واکسن به هيچ عنوان شما را مبتلا به ويروس نمي‌کند ، چون اين واکسن از نوع واکسن‌هاي نوترکيب است و ويروس زنده اي ندارد.
واکسن چه مدت مؤثر خواهد بود؟
از آنجا که اين واکسن ، واکسن تازه‌اي است ، تا به حال طول مدت تأثير آن نامشخص است ولي تا به حال مشخص شده که بيش از 5 سال مؤثر خواهد بود. اطلاعات بيشتر با گذشت زمان به دست خواهد آمد.
آيا تستي براي HPV وجود دارد؟
اسمير پاپ (پاپانيکولائو) ، وجود ويروس را مشخص مي‌کند. از آنجا که شيوع عفونت با HPV در زنان جوان بسيار بالاست و از سوي ديگر اين عفونت خود به خود برطرف مي‌شود ، توصيه مي‌شود اين تست در زنان 30 ساله و مسن‌تر براي غربال‌گري بيماري انجام شود.
آيا اين واکسن ميِتواند به مردان به منظور جلوگيري از زگيل‌های مقعدی و دهانی داده شود؟
پژوهش‌هايي به اين منظور در حال انجام است.
لینک به مطلب اصلی

کپسول روغن ماهی

شاید ماهی ، جزو غذاهای محبوب در لیست غذایی بسیاری از مردم نباشد. به این دلیل و همچنین نگرانی از وجود آلودگی‌های جیوه در ماهی ، اغلب کپسول‌های روغن ماهی به عنوان منبع جانشین اسیدهای چرب امگا-3 در رژیم غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نکاتی در مورد این مکمل غذایی را در اینجا می‌آورم:

چقدر توصیه می‌شود که از کپسول روغن ماهی استفاده شود؟
ماده مغزی اصلی در این مکمل ، EPA (اسید ایکوزا پنتانوئیک) و DHA (اسید دکازا هگزانوئیک) است. برای سادگی کار ما روی EPA تمرکز می‌کنیم. به اجزای تشکیل‌دهنده کپسول روغن ماهی ، روی محفظه دارو نگاه کنید و ببینید که قرص آن چقدر EPA (اسید ایکوزا پنتانوئیک) دارد. توصیه می‌شود که روزانه 1200 میلی‌گرم EPA استفاده شود.
آیا مارک خاصی از کپسول روغن ماهی بیشتر توصیه می‌شود؟
Omacor تنها مکمل روغن ماهی است که توسط FDA تأیید شده است. هر قرص آن 465 میلی‌گرم EPA دارد. ( در فارماکوپه آمریکا) مکمل‌های روغن ماهی تأیید شده مانند Kirkland یا Nature Made محتوی 180 میلی‌گرم EPA در هر قرص هستند. Omacor از مکمل‌های دیگر گران‌تر است. شواهدی از آلودگی جیوه در این مکمل‌ها وجود ندارد.
فایده استفاده از مکمل‌های امگا-3 چیست؟
مطالعات اخیر نشان داده‌اند که این مکمل‌ها سطح تری‌گلیسرید بدن را کاهش می‌دهند و احتمال حوادث عروق کرونری عمده را -به خصوص در افرادی که در حل بهبودی از حملات قلبی اخیر هستند- کاهش می‌دهند. همچنین گزارشاتی وجود دارند که نشان می‌دهند این مکمل‌ها ممکن است فوایدی در بیماری‌های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید و سوریاسیس داشته باشند ، حتی شواهدی از سودمندی این مکمل‌ها در افسردگی وجود دارد.البته در مورد سودمندی این مکمل‌ها در افسردگی ، اطلاعات و داده‌های محدودی وجود دارد.
آیا این مکمل‌ها آثار جانبی نامطلبوبی دارند؟
نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه این مکمل‌ها ممکن است برانگیزاننده ریتم‌های غیرطبیعی قلبی در بیماران دچار بیماری عروق کرونری باشند. بقیه آثار جانبی شامل آروغ زدن و سوء هاضمه و احساس طعم بد است. اگر این ترکیبات در دوزهای بالا استفاده شوند ممکن است زمان خونریزی bleeding time را افزایش دهند ، ولی این شواهدی از اهمیت بالینی این مورد پیدا نشده است.
آیا اگر افراد سالم کپسول روغن ماهی استفاده کنند ، می‌توانند تغییراتی را که منجر به بیماری‌های قلبی در آنها می‌شود را کاهش دهند؟
گرچه خوردن روغن ماهی می‌تواند سودمند باشد ، شواهدی حاکی از سودمندی این مکل‌ها در افراد سالمی که بیماری‌های ذکر شده در بالا را ندارند ، پیدا نشده است.
منبع : The Medical Letter ، جلد 48 ، 17 جولای 2006 ، لطفا لینک‌های مرجع‌ هر قسمت را ببینید.

چه زمانی لازم است تست پاپ اسمیر انجام دهید؟

توصیه می‌شود نخستین تست پاپ برای غربالگری سرطان دهانه رحم ، سه سال بعد از شروع مقاربت مهبلی انجام شود و[در هر صورت] بعد از 21 ساله شدن فرد ، انجام این تست به تأخیر نیفتد.(1) انجمن سرطان آمریکا (ACS) ، کالج آمریکایی بیماری‌های زنان (ACOG) و گروه کاری خدمات پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (USPSTF) در این مورد توافق دارند. اگر کلمه‌های مخفف این انجمن‌ها و تشکیلات را نادیده بگیریم ، خود قضیه ساده است.
در مورد فاصله زمانی بین تست‌ها و زمانی که باید انجام تست پاپ متوقف شود ، اختلاف‌هایی وجود دارد. بهتر است با پزشکتان در مورد دلایل موافق و مخالف هر توصیه صحبت کنید تا ببنید کدام یک از این برنامه‌ها برای شما بهتر است.
پیشنهادات ACS : تا 30 سالگی تست پاپ باید هر 1 تا 2 سال انجام شود. بعد از 30 سالگی تست پاپ باید به همراه تست HPV (ویروس پاپیلومانی انسانی) انجام شود. اگر هر دو تست منفی بودند ، تست باید هر 3 سال انجام شود و اگر تست پاپ منفی و تست HPV مثبت باشد ، تست باید هر 6 تا 12 ماه انجام شود. انجام تست در اشخاص 70 ساله یا مسن‌تری که 3 تست منفی پی‌در‌پی داشته‌اند ، متوقف می‌شود.
پیشنهادات ACOG : تا 30سالگی تست پاپ باید هر ساله انجام شود ، انجام تست پاپ بعد از این سن به همان ترتیب ACS است. زمان توقف انجام تست پاپ بر حسب مورد تعیین می‌شود.
پیشنهادات USPSTF : تست پاپ باید هر 3 سال انجام شود و در 65 سالگی اگر تست‌های پاپ اخیر نرمال باشند ، انجام آن متوقف می‌شود. USPSTF توصیه‌ای برای انجام دادن یا ندادن تست HPV ندارد.
خلاصه : تست پاپ برای تشخیص سرطان دهانه رحم انجام می‌شود ، اگر فعالیت جنسی شروع شده باشد و نیاز به غربالگری بیماری‌های منتقل‌شونده از راه جنسی ، وجود داشته باشد ، معاینه لگن زودتر از سنی که برای انجام تست پاپ توصیه می‌شود ، انجام می‌شود. در این صورت معاینه لگن لزوما شامل تست پاپ نخواهد بود.
با رفتن به آدرس زیر می‌توانید به صورت اتوماتیک و از راه پست الکترونیک میل‌هایی دریافت کنید که زمان انجام تست پاپ را به شما یادآوری کنند :
http://www.myhealthtestreminder.com/
منابع : لطفا لینک‌های هر قسمت را ببنید.

معاینه بیضه

سرطان بیضه ، شایع‌ترین تومور توپر در مردان 15 تا 35 ساله است.سرطان بیضه ، 20 درصد سرطان‌های تشخیص‌ داده شده در این سنین را در مردان تشکیل می‌دهد. ریسک ابتلا به سرطان بیضه در صورتی که سابقه خانوادگی این سرطان یا سابقه بیضه نزول نکرده در دوران کودکی یا HIV وجود داشته باشد ، افزایش می‌یابد.
سرطان بیضه معمولا به صورت یک توده بدون درد و سفت در بیضه تظاهر می‌یابد که می تواند به وسیله پزشک ، خود بیمار یا شریک جنسی‌اش پیدا شود. با وجود اینکه بحث‌هایی وجود دارد ، ولی بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند که مردان 15 تا 50 ساله ، هر ماه یک نوبت خودآزمایی یا معاینه شخصی بیضه انجام دهند.
معاینه شخصی به این صورت انجام می‌شود که انگشت نشانه و میانه را زیر بیضه و انگشت شست را روی آن قرار دهید و هر بیضه را بین شست و سایر انگشتان بچرخانید. توضیحات خوبی را درباره این معاینه در سایت سرطان بیضه بخوانید.
اگر توده‌ای پیدا شد به پزشکتان مراجعه کنید.
منابع : لطفا لینک‌های هر قسمت را بخوانید

رژیم غذایی مدیترانه‌ای بهتر از رژیم غذایی کم چربی است؟

می‌دانیم که مردم ساکن در مناطق مدیترانه‌ای میزان مرگ کمتری ناشی از بیماری‌های قلبی نسبت به مردم کشورهای توسعه‌یافته غربی دارند. آیا علت مرگ کمتر مردم به خاطر بیماری‌های قلبی در این مناطق جهان ، رژیم غذایی مدیترانه‌ای است؟
اخیرا یک مطالعه نشان داده است که بیمارانی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای دارند در مقایسه با بیمارانی که رژیم غذایی مرسوم کم‌چربی را دریافت می‌کنند ، به صورت قابل توجه ، بهبودی بیشتری در فشار خون ، کلسترول وسطح قند خون دارند.
رژیم غذایی مدیترانه‌ای مقادیر زیادی روغن زیتون ، آجیل ، حبوبات کامل و دست‌نخورده ، میوه و سبزی دارد. رژیم غذایی مدیترانه ای مقدار زیادی چربی دارد ولی این چربی‌ها ، چربی‌های اشباع‌نشده یا چربی‌های سالم هستند. در این مطالعه 770 فرد بالغی که مبتلا به دیابت بودند یا 3 عامل خطر بیماری قلبی و یا بیشتر از آن را داشتند ، انتخاب شدند و به 3 گروه تقسیم شدند. یک گروه روغن زیتون بیشتری در رژیم غذایی‌اش دریافت کرد ، گروه دیگر آجیل بیشتری گرفت و گروه سوم از رژیم غذایی کم‌چربی استفاده کرد. بعد از 3 ماه دو گروه اول مقادیر فشار خون ، کلسترول و قند کمتری نسبت به گروه سوم داشتند. همچنین دو گروه اول در مقایسه با گروه سوم ، توانستند رژیم غذایی خود را بهتر رعایت کنند.
صحبت آخر : اگر نمی‌توانید در مناطق مدیترانه‌ای باشید ، شاید بخواهید تغذیه‌ای مشابه مردمان مدیترانه‌ای داشته باشید. البته این مطالعه تأثیر چنین رژیمی را در کم کردن مرگ قلبی نشان نداده است. این مطالعه آشکار کرده است که این رژیم خاص ، عوامل خطر بیماری‌های قلبی را کم می‌کند.
عوامل دیگری که ممکن است میزان مرگ قلبی را در مناطق مدیترانه ای کم ‌کند ، فعالیت جسمانی بیشتر و شبکه حمایت اجتماعی بهتر هستند.
منبع : Annals of Internal Medicine 4 July 2006 Volume 145 Issue 1 ، صفحات 1 تا 11

طب سوزنی

راستش همواره با شک به پزشکی آلترناتیو نگاه کرده‌ام ، در میان انواع و اقسام روش‌های آلترناتیو ، باز هم میانه‌ام با طب سوزنی بهتر است. اگر وقتش بود(که این روزها اصلا نیست) ، باید کمی در اینترنت درباره‌اش بخوانم. نوشته اخیر دکتر رضوی که ترجمه‌اش را در اینجا می‌آورم ، خیلی جالب بود:

آیا طب سوزنی به کاهش درد در استئوآرتریت زانو کمک می‌کند؟
این سؤال توسط سازمان بیمه خدمات سلامت اجتماعی آلمان (www.gerac.de) پرسیده شده بود ، هدفشان هم این بود که ببنند باید هزینه‌ای بابت طب سوزنی پرداخت کنند یا نه. دانشگاه‌های آلمانی در تحقیقی برای ارزیابی 1007 بیمار مبتلا به درد زانوی ناشی از استئوآرتریت شرکت کردند.
بیماران به 3 گروه تقسیم شدند ، قرار شد هر گروه 10 جلسه از درمان‌های زیر را دریافت کند:
- طب سوزنی سنتی چینی (طب سوزنی واقعی) که در آن سوزن‌ها بر اساس دستورالعمل‌هایی در محل خود قرار می‌گرفتند.
- طب سوزنی غیر واقعی
- ویزیت پزشکان بدون استفاده از طب سوزنی
بعد از 26 هفته درمان ، هم بیمارانی که طب سوزنی واقعی دریافت می‌کردند و هم آنهایی که وانمود می‌شد ، طب سوزنی درباره آنها استفاده می‌شود ، نسبت به بیمارانی که به مطب پزشکان می‌رفتند ، بهبودی بهتری داشتند. یافته جالب و غیرمنتظره این بود که تفاوتی در کاهش سطح درد در بیمارانی که تحت طب سوزنی واقعی بودند یا بیمارانی که به صورت ساختگی طب سوزنی دریافت می‌کردند ، وجود نداشت.
این نتایج چگونه می‌توانند توجیه شوند؟ آیا می‌توانیم بگوییم که احساس اینکه درمان مخصوصی روی ما در حال پیاده شدن است ، باعث می‌شود ، حس بهتری داشته باشیم؟ آیا تماس مستقیم و زمان بیشتری که بیماران گروه طب سوزنی با کارکنان بهداشتی داشتند ، می‌تواند این نتایج را توضیح دهد؟ شاید هم قرار دادن سوزن‌ها روی پوست به خودی خود و بدون در نظر گرفتن اینکه کجا قرار داده می‌شوند ، باعث بهبودی می‌شوند؟
این تحقیق نشان داد که بیمارانی که طب سوزنی (واقعی یا ساختگی) دریافت می‌کنند ، نسبت به آنهایی که مراقبت پزشکی می‌شوند ، درد کمتری احساس می‌کنند. از آنجایی که تفاوتی بین دو گروه طب سوزنی واقعی و ساختگی وجود ندارد ، علت این موضوع ناشناخته می‌ماند. توصیه شده که تشکیلات بیمه آلمان طب سوزنی را هم پوشش دهند.
اطلاعات بیشتر درباره تأثیرات طب سوزنی :
- آیا طب سوزنی به دردتان می‌خورد؟
- مرکز ملی پزشکی تکمیلی و جایگزین National Center for Complementary and Alternative Medicine

قرص صبح روز بعد

قرص صبح روز بعد
[در آمریکا] ، تصویب شده است که قرص‌های صبح روز بعد "morning after pill" یا قرص‌های پلن B ، بدون نیاز به نسخه پزشک به هر فرد بالای 18 سال فروخته شود.
پلن B یک روش جلوگیری از بارداری است که که برای جلوگیری از حاملگی‌های ناخواسته مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش از دو قرص 0.75 میلی‌گرمی لوونرژسترول استفاده می‌شود. لوونرژسترول یک ترکیب پروژسترونی است که در بعضی از قرص‌های کنترل حاملگی استفاده می‌شود.

قرص اول باید در کوتاه‌ترین فاصله زمانی ممکن بعد از مقاربت مورد استفاده قرار گیرد. تأثیر قرص وقتی در 3 روز بعد از فعالیت جنسی مورد استفاده قرار گیرد ، بیشتر است و وقتی بیشترین کارایی را دارد که در 24 ساعت اول استفاده شود.
قرص دوم باید 12 ساعت بعد از قرص اول خورده شود.
اگر قرص‌ها در این فاصله زمانی مصرف شوند ، احتمال حاملگی 89 درصد کاهش پیدا می‌کند. مکانیسم دقیق تأثیر قرص ناشناخته است ، ولی این قرص‌ها با تداخل در تخمک‌گذاری و یا لقاح (یکی شدن تخمک و اسپرم) ، از حاملگی جلوگیری می‌کنند. اگر زن حامله باشد ، قرص‌ها مؤثر نیستند و باعث القای سقط هم نمی‌شوند.
عوارض جانبی قرص‌ها تهوع ، استفراغ و حساسیت در پستانها است. گزارشی از بدشکلی‌های کشنده متعاقب مصرف این قرص‌ها وجود ندارد. هزینه استفاده از این قرص‌ها 20 تا 40 دلار است.
روشی که توضیح داده شد یعنی پلن B با استفاده از RU486 که بعد از وقوع حاملگی به کار می‌رود ، متفاوت است.
قرص‌های پلن B در ایالات متحده تا انتهای امسال در دسترس خواهند بود و در ایالت‌های کالیفرنیا ، هاوائی ، آلاسکا ، مین و نیومکزیکو از قبل وجود دارند. گرچه خرید آنها نیاز به نسخه پزشک نخواهد داشت ولی این قرص‌ها در جایگاه پزشک داروساز فروخته خواهند شد ، بنابراین باید آنها را از داروساز بخواهید.
منبع : The Medical Letter, February 2, 2004; (1175) pp. 10-11 and January 24, 2000; (1070) p. 10. Treatment Guidelines from the Medial Letter, August, 2004; (24) pp. 55-62.
استفاده از این مقاله‌ها برای مشترکان این سایت‌ها امکانپذیر است.

دورش بیندازم یا نه؟

امروز داشتم یخچال را به مناسبت ماه سپتامبر که ماه آموزش ایمنی مواد غذایی است تمیز می‌کردم ، این سایت در این مورد به خصوص بسیار مفید است. به خاطر داشته باشید که وقتی - به سالم بودن یک ماده غذایی در یخچال - شک دارید ، آن را دور بیندازید.

اعداد سلامت قلب

انجمن قلب آمریکا ، توصیه‌های جدیدی برای سلامت بالغین و کمک به کاهش خطر بیماری‌های قلبی در آنها منتشر کرده است. فکر می‌کنید شما به اهدافی که در این توصیه‌ها به آنها اشاره شده ، می‌رسید؟ پس ، فقط فرزندانتان مجبور نیستند که بعد از شروع سال تحصیلی ، نمره قبولی بیاورند.
فشار خون : کمتر از 120 میلی‌متر جیوه (حد بالا) و کمنر از 80 میلی‌متر جیوه (حد پایین)
لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) : به عنوان کلسترول بد هم شناخته می‌شود ، باید کمتر از 100 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد.
لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) : به آن کلسترول خوب هم می‌گویند ، باید بیشتر از 40 میلی‌گرم در دسی‌لیتر در مردان و بیشتر از 50 میلی‌گرم در دسی‌لیتر در زنان باشد.
تری‌گلیسرید : کمتر از 150 میلی‌گرم در دسی‌لیتر
شاخص توده بدن : 18.5 تا 24.9 کیلوگرم بر متر مربع. از این محاسبه‌گر شاخص توده بدن استفاده کنید.
اگر نمی‌دانید که در موارد بالا چه اعدادی دارید ، از پزشکتان بخواهید که تست‌های غربالگری برایتان انجام دهد.
منبع : Lichtenstein AH, Appel LJ, Brands M, et al. Diet and Lifestyle Recommendations Revision 2006. Circulation. 2006;114:82-96

گلوکزآمین و کندروئیتین

گلوکزآمین و کندروئیتین ، دو مکمل محبوب مورد استفاده در استئوآرتریت و دردزانو هستند ، تخمین زده می‌شود ، فروش سالانه این مکمل‌ها نزدیک به 700 میلیون دلار باشد ، اما آیا این مکمل‌ها واقعا مفیدند؟
شواهدی که در این مورد وجود دارد ، شامل مجموعه‌ای از نتایج مخلوط و درهم و برهم است. بعضی مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از گلوکزآمین به مدت 3 سال ، پیشرفت استئوآرتریت را که در گرافی‌های اشعه ایکس دیده می‌شود ، کاهش داده است. مطالعه GAIT نشان داده که استفاده از این داروها در بیمارانی که درد ملایم دارند ، سودی نداشته است ، ولی شدت درد در بیمارانی که درد متوسط تا شدید داشته‌اند و از ترکیب گلوکزآمین به همراه کندروئیتین استفاده کرده‌اند ،به میزان چشمگیری کاهش یافته است. ( بعد از اینکه نتایج این پژوهش اعلام شد ، از آنجا که در گزارش‌های خبری روشن نشده بود که بعضی بیماران واقعا از این مکمل‌ها سود می‌برند ، تماس‌های تلفنی زیادی داشته‌ام که در آنها بیماران می‌خواسته‌اند بدانند که می‌بایست به مصرف مکمل‌ها ادامه دهند یا نه.)بالاخره بر طبق تحقیقی تازه ، که در دهمین کنگره جهانی مطالعات پژوهشی استئوآرتریت ارائه شد ، به این مطلب اشاره شد که دوز روزانه 1500 میلی‌گرم گلوکزآمین نسبت به دوز روزانه 3000 میلی‌گرم استامینوفن (تایلنول) ، به میزان قابل توجهی شدت درد را بیشتر کاهش می‌دهد.سخن آخر در این مورد این است که از آنجا که پیش‌بینی اینکه کدام بیمار از این مکمل‌ها می‌تواند سود ببرد ، دشوار است و به خاطر آثار جانبی کم این مکمل‌ها ، منطقی است که به بیماران یک دوره آزمایشی 3 تا 6 ماهه مصرف ترکیبی این مکمل‌ها را به همراه ورزش و ورزش‌درمانی توصیه کنیم. اگر علایم بهتر ‌شدند ، می‌توانیم به مصرف مکمل‌ها ادامه دهیم ، در غیر اینصورت مصرف این مکمل‌ها مورد ندارد.
منبع : لینک‌ها را دنبال کنید.

کمبود خواب و فشار خون بالا

آیا خواب کافی دارید؟ اگر اینطور نیست ، شما ممکن است احتمال ابتلا به فشار خون بالا را در خودتان افزایش داده باشید. در مطالعه‌ای که به عنوان جزئی از نخستین "سنجش و ارزیابی تغذیه و سلامت ملی" انجام شد ، 4810 نفر طی 10 سال مورد پیگیری قرار گرفتند. دراشخاصی که به طور معمول 5 ساعت یا کمتر می‌خوابیدند ، خطر ابتلا به فشار خون بالا دو برابر بود.
در این تحقیق فاکتورهایی مثل چاقی و دیابت که فاکتورهای خطر دیگر ابتلا به فشار خون بالا هستند ، هم در نظر گرفته شدند و اینطور نتیجه‌گیری شد که افزایش فشار خون [به علت کم‌خوابی] ، مستقل از این عوامل است. به طور کلی توصیه می‌شود که 8 ساعت خواب شبانه داشته باشیم.
منبع : Hypertension, 2006:47:833-839

عینک آفتابی ، چیزی فراتر از یک جفت سایه جالب

یکی از دلایلی که باعث شده که به کار کردن با کارکنان گوگل علاقه داشته باشم این است که حرف‌هایم به صورت ظاهری درک و تفسیر نمی‌شوند. این مطلب به من کمک می‌کند که تلاش کنم هشیار باقی بمانم. حتی دوستانم در گوگل جای استراحتی برای من باقی نمی‌گذارند. داشتم با سیمون- یکی از دوستانم- زیر آفتاب داغ کالیفرنیا قدم می‌زدم ، که از سیمون پرسیدم چرا عینک آفتابی به چشم ندارد و از چشمانش در برابر کاتاراکت (آب مروارید) محافظت نمی‌کند. سیون به جای اینکه به سادگی حرفم را تأیید کند ، از من اطلاعاتی خواست.
بنابراین در اینجا به اطلاعات توجه کنید. بر طبق اطلاعاتی که تشکیلات پیشگیری آمریکا می‌دهد ، با بالا رفتن سن ، شیوع کاتاراکت افزایش می‌یابد ، 33 درصد اشخاص 55 تا 64 ساله ، بر طبق مطالعه‌ای به نام Beaver Dam Eye ، کاتاراکت زودرس دارند و 6 درصد همین افراد کاتارکت دیررس دارند. در افراد بالای 75 سال شیوع کاتاراکت زودرس و دیررس به ترتیب ، 37 و 52 درصد است.
بر اساس اطلاعات بنیاد ملی چشم ، پرتوهای فرابنفش خورشید ممکن است خطر ابتلا به کاتاراکت را افزایش دهند و به این مطلب اشاره شده که استفاده از عینک‌های آفتابی که جلوی نور فرابنفش را بگیرند و یا بر سر گذاشتن کلاه لبه‌دار ممکن است به کاهش

برای داشتن یک قلب سالم به چه میزان ورزش نیاز داریم؟

دائم می‌شنویم که برای کاهش خطر بیماری قلبی و سکته باید ورزش کنیم. ولی اگر هدفمان سود بردن از اثر پیشگیرانه ورزش از بیماری‌های قلبی باشد ، چقدر باید ورزش کنیم؟
پاسخ کوتاه این است که اگر در هفته 2.5 ساعت پیاده‌روی با سرعتی آهسته‌تر از 2 مایل در ساعت (3.2 کیلومتر در ساعت) داشته باشید ، می‌توانید از آثار پیشگیرانه ورزش بهره ببرید. البته بیشتر پزشکان 30 دقیقه پیاده‌روی تند و یا 15 دقیقه دویدن را توصیه می‌کنند.
پاسخ مشروح این است که چندین تحقیق به منظور ارزیابی میزان ورزش مورد نیاز برای بهره بردن از آثار پیشگیرانه ورزش از بیماری‌های قلبی ، انجام شده است.
- مطالعه موسوم به Women's Health Initiative Observational Study به این اشاره دارد که 2.5 ساعت پیاده‌روی هفتگی به میزان 30 درصد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را نسبت به کسانی که پیاده‌روی ندارند ، کاهش می‌دهد.- مطالعه Harvard Alumni Health به این اشاره دارد که پیاده‌روی بیشتر از 5 کیلومتر در هفته با کاهش خطر همراه است.- مطلعه Railroad نشان داده است که 15 دقیقه پیاده‌روی روزانه (که مصرف انرژی را 73 کیلوکالری نسبت به زندگی بدون تحرک افزایش می‌دهد) ، 16 درصد میزان مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد و 30 دقیقه پیاده‌روی تند روزانه (مصرف 150 کیلوکالری) ، 27 درصد میزان خطر را کاهش می‌دهد.
منبع : Consultant, May 2006, 589-593 و لینک‌های بالا