« خانه | دورش بیندازم یا نه؟ » | اعداد سلامت قلب » | گلوکزآمین و کندروئیتین » | کمبود خواب و فشار خون بالا » | عینک آفتابی ، چیزی فراتر از یک جفت سایه جالب » | برای داشتن یک قلب سالم به چه میزان ورزش نیاز داریم؟ » 

»

قرص صبح روز بعد

قرص صبح روز بعد
[در آمریکا] ، تصویب شده است که قرص‌های صبح روز بعد "morning after pill" یا قرص‌های پلن B ، بدون نیاز به نسخه پزشک به هر فرد بالای 18 سال فروخته شود.
پلن B یک روش جلوگیری از بارداری است که که برای جلوگیری از حاملگی‌های ناخواسته مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش از دو قرص 0.75 میلی‌گرمی لوونرژسترول استفاده می‌شود. لوونرژسترول یک ترکیب پروژسترونی است که در بعضی از قرص‌های کنترل حاملگی استفاده می‌شود.

قرص اول باید در کوتاه‌ترین فاصله زمانی ممکن بعد از مقاربت مورد استفاده قرار گیرد. تأثیر قرص وقتی در 3 روز بعد از فعالیت جنسی مورد استفاده قرار گیرد ، بیشتر است و وقتی بیشترین کارایی را دارد که در 24 ساعت اول استفاده شود.
قرص دوم باید 12 ساعت بعد از قرص اول خورده شود.
اگر قرص‌ها در این فاصله زمانی مصرف شوند ، احتمال حاملگی 89 درصد کاهش پیدا می‌کند. مکانیسم دقیق تأثیر قرص ناشناخته است ، ولی این قرص‌ها با تداخل در تخمک‌گذاری و یا لقاح (یکی شدن تخمک و اسپرم) ، از حاملگی جلوگیری می‌کنند. اگر زن حامله باشد ، قرص‌ها مؤثر نیستند و باعث القای سقط هم نمی‌شوند.
عوارض جانبی قرص‌ها تهوع ، استفراغ و حساسیت در پستانها است. گزارشی از بدشکلی‌های کشنده متعاقب مصرف این قرص‌ها وجود ندارد. هزینه استفاده از این قرص‌ها 20 تا 40 دلار است.
روشی که توضیح داده شد یعنی پلن B با استفاده از RU486 که بعد از وقوع حاملگی به کار می‌رود ، متفاوت است.
قرص‌های پلن B در ایالات متحده تا انتهای امسال در دسترس خواهند بود و در ایالت‌های کالیفرنیا ، هاوائی ، آلاسکا ، مین و نیومکزیکو از قبل وجود دارند. گرچه خرید آنها نیاز به نسخه پزشک نخواهد داشت ولی این قرص‌ها در جایگاه پزشک داروساز فروخته خواهند شد ، بنابراین باید آنها را از داروساز بخواهید.
منبع : The Medical Letter, February 2, 2004; (1175) pp. 10-11 and January 24, 2000; (1070) p. 10. Treatment Guidelines from the Medial Letter, August, 2004; (24) pp. 55-62.
استفاده از این مقاله‌ها برای مشترکان این سایت‌ها امکانپذیر است.

نظرات خوانندگان :0

نظرات شما

خانه

 

درباره

Dr. Alireza Majidi has been kind enough to translate my blogs (Dr. Razavi's Good to Know Info) into Farsi.

 

 Add to any service

Med

نوشته‌های قبلی

با تشکر از