« خانه | کمبود خواب و فشار خون بالا » | عینک آفتابی ، چیزی فراتر از یک جفت سایه جالب » | برای داشتن یک قلب سالم به چه میزان ورزش نیاز داریم؟ » 

»

گلوکزآمین و کندروئیتین

گلوکزآمین و کندروئیتین ، دو مکمل محبوب مورد استفاده در استئوآرتریت و دردزانو هستند ، تخمین زده می‌شود ، فروش سالانه این مکمل‌ها نزدیک به 700 میلیون دلار باشد ، اما آیا این مکمل‌ها واقعا مفیدند؟
شواهدی که در این مورد وجود دارد ، شامل مجموعه‌ای از نتایج مخلوط و درهم و برهم است. بعضی مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از گلوکزآمین به مدت 3 سال ، پیشرفت استئوآرتریت را که در گرافی‌های اشعه ایکس دیده می‌شود ، کاهش داده است. مطالعه GAIT نشان داده که استفاده از این داروها در بیمارانی که درد ملایم دارند ، سودی نداشته است ، ولی شدت درد در بیمارانی که درد متوسط تا شدید داشته‌اند و از ترکیب گلوکزآمین به همراه کندروئیتین استفاده کرده‌اند ،به میزان چشمگیری کاهش یافته است. ( بعد از اینکه نتایج این پژوهش اعلام شد ، از آنجا که در گزارش‌های خبری روشن نشده بود که بعضی بیماران واقعا از این مکمل‌ها سود می‌برند ، تماس‌های تلفنی زیادی داشته‌ام که در آنها بیماران می‌خواسته‌اند بدانند که می‌بایست به مصرف مکمل‌ها ادامه دهند یا نه.)بالاخره بر طبق تحقیقی تازه ، که در دهمین کنگره جهانی مطالعات پژوهشی استئوآرتریت ارائه شد ، به این مطلب اشاره شد که دوز روزانه 1500 میلی‌گرم گلوکزآمین نسبت به دوز روزانه 3000 میلی‌گرم استامینوفن (تایلنول) ، به میزان قابل توجهی شدت درد را بیشتر کاهش می‌دهد.سخن آخر در این مورد این است که از آنجا که پیش‌بینی اینکه کدام بیمار از این مکمل‌ها می‌تواند سود ببرد ، دشوار است و به خاطر آثار جانبی کم این مکمل‌ها ، منطقی است که به بیماران یک دوره آزمایشی 3 تا 6 ماهه مصرف ترکیبی این مکمل‌ها را به همراه ورزش و ورزش‌درمانی توصیه کنیم. اگر علایم بهتر ‌شدند ، می‌توانیم به مصرف مکمل‌ها ادامه دهیم ، در غیر اینصورت مصرف این مکمل‌ها مورد ندارد.
منبع : لینک‌ها را دنبال کنید.

نظرات خوانندگان :0

نظرات شما

خانه

 

درباره

Dr. Alireza Majidi has been kind enough to translate my blogs (Dr. Razavi's Good to Know Info) into Farsi.

 

 Add to any service

Med

نوشته‌های قبلی

با تشکر از