« خانه | چه زمانی لازم است تست پاپ اسمیر انجام دهید؟ » | معاینه بیضه » | رژیم غذایی مدیترانه‌ای بهتر از رژیم غذایی کم چربی ... » | طب سوزنی » | قرص صبح روز بعد » | دورش بیندازم یا نه؟ » | اعداد سلامت قلب » | گلوکزآمین و کندروئیتین » | کمبود خواب و فشار خون بالا » | عینک آفتابی ، چیزی فراتر از یک جفت سایه جالب » 

»

کپسول روغن ماهی

شاید ماهی ، جزو غذاهای محبوب در لیست غذایی بسیاری از مردم نباشد. به این دلیل و همچنین نگرانی از وجود آلودگی‌های جیوه در ماهی ، اغلب کپسول‌های روغن ماهی به عنوان منبع جانشین اسیدهای چرب امگا-3 در رژیم غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نکاتی در مورد این مکمل غذایی را در اینجا می‌آورم:

چقدر توصیه می‌شود که از کپسول روغن ماهی استفاده شود؟
ماده مغزی اصلی در این مکمل ، EPA (اسید ایکوزا پنتانوئیک) و DHA (اسید دکازا هگزانوئیک) است. برای سادگی کار ما روی EPA تمرکز می‌کنیم. به اجزای تشکیل‌دهنده کپسول روغن ماهی ، روی محفظه دارو نگاه کنید و ببینید که قرص آن چقدر EPA (اسید ایکوزا پنتانوئیک) دارد. توصیه می‌شود که روزانه 1200 میلی‌گرم EPA استفاده شود.
آیا مارک خاصی از کپسول روغن ماهی بیشتر توصیه می‌شود؟
Omacor تنها مکمل روغن ماهی است که توسط FDA تأیید شده است. هر قرص آن 465 میلی‌گرم EPA دارد. ( در فارماکوپه آمریکا) مکمل‌های روغن ماهی تأیید شده مانند Kirkland یا Nature Made محتوی 180 میلی‌گرم EPA در هر قرص هستند. Omacor از مکمل‌های دیگر گران‌تر است. شواهدی از آلودگی جیوه در این مکمل‌ها وجود ندارد.
فایده استفاده از مکمل‌های امگا-3 چیست؟
مطالعات اخیر نشان داده‌اند که این مکمل‌ها سطح تری‌گلیسرید بدن را کاهش می‌دهند و احتمال حوادث عروق کرونری عمده را -به خصوص در افرادی که در حل بهبودی از حملات قلبی اخیر هستند- کاهش می‌دهند. همچنین گزارشاتی وجود دارند که نشان می‌دهند این مکمل‌ها ممکن است فوایدی در بیماری‌های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید و سوریاسیس داشته باشند ، حتی شواهدی از سودمندی این مکمل‌ها در افسردگی وجود دارد.البته در مورد سودمندی این مکمل‌ها در افسردگی ، اطلاعات و داده‌های محدودی وجود دارد.
آیا این مکمل‌ها آثار جانبی نامطلبوبی دارند؟
نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه این مکمل‌ها ممکن است برانگیزاننده ریتم‌های غیرطبیعی قلبی در بیماران دچار بیماری عروق کرونری باشند. بقیه آثار جانبی شامل آروغ زدن و سوء هاضمه و احساس طعم بد است. اگر این ترکیبات در دوزهای بالا استفاده شوند ممکن است زمان خونریزی bleeding time را افزایش دهند ، ولی این شواهدی از اهمیت بالینی این مورد پیدا نشده است.
آیا اگر افراد سالم کپسول روغن ماهی استفاده کنند ، می‌توانند تغییراتی را که منجر به بیماری‌های قلبی در آنها می‌شود را کاهش دهند؟
گرچه خوردن روغن ماهی می‌تواند سودمند باشد ، شواهدی حاکی از سودمندی این مکل‌ها در افراد سالمی که بیماری‌های ذکر شده در بالا را ندارند ، پیدا نشده است.
منبع : The Medical Letter ، جلد 48 ، 17 جولای 2006 ، لطفا لینک‌های مرجع‌ هر قسمت را ببینید.

نظرات خوانندگان :0

نظرات شما

خانه